להיות במיטבי | עם רואי הניג

מגזין להיות במיטבי

לחיות את חיי הכי טוב שביכולתי – עכשיו ובעתיד

   { גיליון  3 }

ציטוט קצר להתחלה:

“בית זה לא מקום, אלא הרגשה”


     (ססיליה ארהרן)

כמה מילים ממני:

חג סוכות לפנינו, ובכל פעם שאני חושב על סוכה, מציף אותי ריח של עלי אקליפטוס, כי בילדותי היינו נוסעים בעגלות ענקיות רתומות לטרקטורים, לקטוף סכך של ענפי אקליפטוס. וכך, בכל ימי החג הייתי מריח את הריח הירוק ורב העוצמה הזה, שהיה מנקה ופותח לי את הריאות והאף והנשימה בכלל.

עכשיו תמיד יש לי בבית שמן ארומטי של אקליפטוס, שבו אפשר להשתמש כשאחד הילדים מצונן או חולה. שמן זה הוא אנטי-בקטריאלי, אנטי ויראלי, ואנטי-פטרייתי, מכייח (עוזר לליחה לצאת החוצה מהגוף), מייבש ליחה ומרגיע אלרגיה. בנוסף הוא מרגיע את הסימפונות בריאות, וכך מסייע להקל על אסטמה.

שימוש פשוט וקל להקלת הנשימה, הוא לטפטף 2-3 טיפות מהשמן על ממחטת נייר, לשים ליד הכרית ולהירדם. אין לבלוע את שמן האקליפטוס בלי הנחיה של מטפל מוסמך. אין להשתמש בעת הריון, ויש לנקוט זהירות במידה ויש לחץ דם נמוך.

יש 3 סוגי שמנים ארומטיים של אקליפטוס מ-3 זנים שונים: אקליפטוס גלובולוס (האקליפטוס הרגיל והחזק ביותר בהשפעתו על מערכת הנשימה), אקליפטוס לימוני (שמשתמשים בו בעיקר לילדים ולהרחקת יתושים), ואקליפטוס רדיאטה (שהינו העדין ביותר ומתאים גם לתינוקות).

בגיליון הפעם

מאחל לך קריאה מהנה ומועילה,
רואי

לבריאות שלך

לפתוח חלון כדי לישון ולקום טוב יותר

איזה כיף לישון בסוכה

לפחות באחד מימי החג, אני, אשתי וילדיי נוהגים לישון בסוכה – פורשים מזרנים וישנים באוויר החופשי. והשינה – נהדרת!

אז מה המדע אומר על זה, והאם יש לזה השלכות על הבריאות שלנו ביומיום?

מחקר על שינה עם חלון פתוח

במחקר משנת 2015 על סטודנטים, נבדקו במשך שבוע ההשפעות של איכות האוויר בחדר השינה על השינה והביצועים ביום המחרת. 

חברי הקבוצה הראשונה, ישנו עם חלון פתוח. רמת ה-CO2 הממוצעת שנמדדה הייתה 660 ppm.
אצל חברי הקבוצה השניה, היה מאוורר חרישי שהופעל בכל פעם שרמות CO2 עלו על 900 ppm, ואז הרמה ממוצעת שנמדדה 835 ppm.

טמפרטורות האוויר בחדר השינה, היו דומות בשתי הקבוצות.

נמצא שחברי הקבוצה הראשונה (עם החלון הפתוח ורמת CO2 נמוכה יותר), ישנו טוב יותר (נמדד על ידי שעונים חכמים), הרגישו רעננים יותר בעת ההתעוררות, והראו יכולת ריכוז וביצוע גבוהות יותר, במבחני חשיבה הגיונית.

מסקנה ויישום לבריאות שלנו

ברור לכולנו שאנחנו חייבים חמצן ונשימה כדי לחיות, אבל מהמחקר אנחנו רואים שזה לא רק לנשום = לחיות, אלא גם שככל שאיכות האוויר שלנו טובה יותר, כך משתפרות גם הבריאות, החיוניות והיכולות שלנו.

ואם החלון יהיה סגור – לא בהכרח נרגיש את ההשפעות השליליות של זה, למרות שכפי שראינו במחקר שלמעלה – הן עשויות לקרות.

לכן, כדאי לוודא שהחדרים בהם אנו ישנים, עובדים ושוהים מקבלים אוורור טוב. מזגן או תנור מסייעים לכך שלא יהיה לנו חם מדי, קר מדי או לח מדי, אבל כדאי גם לפתוח חלון כדי להכניס אוויר טרי ומרענן – במיוחד אם יש כמה אנשים בחדר.

על אכילה רגשית והרזיה בלי להרגיש בדיאטה

חג סוכות, לאכול נכון והפסיכולוגיה של שינוי

אז מה הקשר בין חג סוכות, לבין איזון אכילה רגשית – להעביר את עצמנו יותר ויותר לאכילה שמשפרת את הבריאות, ומורידה משקל עודף בלי דיאטה, וזאת ללא מלחמה פנימית ותסכול?

הפעם נסביר מה אפשר ללמוד מחג סוכות שלנו.

מהי משמעות הסוכה

הסוכה היא מבנה ארעי, כלומר מבנה לא-קבוע. מבנה שמיועד לדרך.
בני ישראל שיצאו ממצרים, ישבו בסוכות בדרך לארץ המובטחת – ארץ ישראל.

הסוכה לא היתה הבית הישן, שכבר הגיע הזמן לעזוב, וגם לא המטרה והתוצאה הרצויה.
הסוכה היא חלק מהדרך – המקום שבו אפשר לנוח, לשמוח ולהרגיש קדושה ומשמעות גם בדרך.

מהי המצרים שלי

מצרים היתה ארץ עבדות, ובדומה אנו עשויים למצוא את עצמנו עבדים לכורח לאכול – כשמתעורר בנו החשק לאכול משהו טעים אך “לא-בריא”, או יותר מדי ממשהו, לפעמים לא יעזרו כל הסיבות הטובות שיש לנו:
הבריאות, להיראות טוב, הדוגמה שאנו נותנים ליקירינו ועוד.
אנחנו פשוט נדחפים ללכת ולאכול.

נעים לנו לחשוב על עצמנו כאנשים חופשיים ועצמאיים, אך אם נסתכל על איך שלפעמים אנו אוכלים – באוטומטיות, בלי בחירה אמיתית של מה שבאמת טוב לנו, אין מנוס מלראות: אלו לא חופש ועצמאות…

להמשך קריאה, יש ללחוץ על הכפתור

על מחשבות, רגשות ותודעה גבוהה

פחד הוא לאו-דווקא שלילי

משמעות הסוכה - מעבר מהישן לחדש

כפי שכתבתי למעלה, המשמעות של סוכה בחג סוכות,  הינה לעבור מהישן, הרגיל והידוע לחדש, מה שיכול להיות לפעמים מפחיד למדי.

את הבית שלנו – אנחנו מכירים. את הדברים הרגילים שאנחנו עושים – אנחנו מכירים. זה קל, ובטוח, ולא דורש מאמץ.

אבל זה גם לא מאפשר לנו להגיע אל מקומות, ויכולות, והתנסויות משמעותיים, מעשירים ומספקים יותר. הנוחות ו”אזור-הנוחות” נותנים לנו תחושת ביטחון, אבל מונעים מאיתנו התקדמות והתפתחות.

פחד הוא לאו-דווקא רגש שלילי, אלא יכול להיות סימן לכך שאנחנו בפני משהו חדש שיכול להיות גם טוב עבורנו!

מה יקרה אם לא נפחד מהפחד

בדיוק הבוקר דיברתי עם בחורה צעירה, שסובלת מנשירת שיער. בשלב ראשון דיברנו על מצבה הגופני, ובהמשך היום אשלח לה המלצה על תוספים שיספקו את רכיבי התזונה שחיוניים לבריאות השיער.  

אבל בזאת לא סיימנו – אחד הדברים המשמעותיים שגורמים לנשירת שיער הינו הרגשת סטרס, ואכן היא סיפרה לי שהיא נמצאת במתח מאוד גדול, לפני צעד משמעותי שהיא תעשה בקרוב.

היא אמרה שהיא ממש מפחדת ממה שהולך לקרות. זה היה הסוג הראשון של פחד – פחד משתק. פחד שמכניס את הגוף והנפש למצוקה ולתקיעות.

היא הסכימה שנחקור קצת את הפחד שלה, וגילינו ביחד את הסיבות שגרמו לו. דיברנו עליהן, וככל שהשיחה נמשכה, היה אפשר לראות שהיא משתחררת ונרגעת.

בסוף השיחה היא אמרה: “זה עדיין קצת מפחיד אותי, אבל אני גם מתרגשת לקראת זה שזה הולך לקרות!”

פחד + התרגשות = סימן שזו אולי הדרך שטובה לי

יש 2 סוגי פחד שחשוב להבחין בינהם – פחד משתק, שמשמעותו לעצור ולא להתקדם, ופחד שיש בו התרגשות, שנובע מאי-הידיעה ומאי-הוודאות של מה שהולך לקרות. 

אבל לא קל להרגיש את 2 סוגי הפחד. היה נחמד לכתוב לכם פשוט, שכשאנחנו מרגישים פחד עם התרגשות, אז “יאללה, להתקדם!”
אבל האתגר האמיתי הוא לא לפחד מהפחד ולהימנע ממנו, אלא לחקור אותו, לגלות אותו, אולי לדבר עם מישהו אחר לגבי זה, שגם ייתן את התמיכה והעידוד שאנחנו צריכים כדי להאמין ביכולות שלנו להתמודד ולהצליח.  

שאלה אליך - להתפתחות האישית שלך

מה קצת מפחיד אותך, אבל גם מרגש אותך ונראה לך שנכון לך לעשות?

אפקטיביות ופרודוקטיביות בעבודה ובכלל

איך לשבת נכון במשרד - בלי כאבים?

אם אתם יושבים הרבה במשרד או בבית, אולי זה גורם לכם לכאבי גב, ואז – מי יכול להיות אפקטיבי ופרודוקטיבי?

בהדרכה הזו, אני מסביר איך לשבת נכון, עם כל הרכיבים שמסביב – הכסא, השולחן, המחשב ובעיקר הגוף שלנו.

צפו בהדרכה ותיהנו ממנה 🙂

כדאי להירשם לערוץ היוטיוב בלחיצה על הכפתור האדום למטה, ולראות עוד וידאו כשהם יוצאים.

יש לך שאלה למגזין הבא?

אפשר לכתוב לי למטה ואענה כמיטב יכולתי

אפשר לעזור עוד?

אני מזמין אותך לכתוב לי, לשאול ולהתעניין, ואחזור אליך בהקדם האפשרי. 

לשם כך יש ללחוץ על הכפתור למטה

קבלו את העדכונים האחרונים

הירשמו למגזין שלנו

איידע אותך כאן על המאמרים האחרונים שלי

מגזין להיות במיטבי מאת רואי הניג
עוד צעד קטן להשלים... 85%

יופי – כמעט שם!

להורדת הדפים למילוי “תסריט אני בהצלחתי”, יש למלא פרטייך למטה:

להתגבר על חרדת בחינות ולהצליח בפסיכומטרי

הי! מלאו פרטיכם ואצור קשר בקרוב:

רואי הניג - אודות